Zapisy naturalne

Warsztat fotografii w technice bezkamerowej z Jiřim Šigutem w dniach 01.10 – 4.10.2018

WERNISAŻ: 31.10 GODZ. 17.30
WYSTAWA: 31.10 – 27.11.2018

Jiří Šigut urodził się 14 maja 1960 roku w Ostrawie-Vítkovicach w Czechosłowacji. Wykształcenie: wyższe techniczne. W latach 1985–1991 Jiří Šigut zajmował się dokumentacją fotograficzną, zaprogramowaną w taki sposób, aby nie kolidowała z procesem długiej ekspozycji. Charakterystyczną cechą tego okresu twórczego jest to, że fotografie powstawały jako zapisy czynności nieartystycznych, bez jakiejkolwiek stylizacji. Nagranie jest więc wiernym odzwierciedleniem tego, co wydarzyło się i co znajduje się w światłoczułej warstwie negatywu, bez żadnej manipulacji. „Uważam, że dzięki niezbędnemu czasowi ekspozycji lub połączeniu ekspozycji i ruchu możliwe jest uchwycenie nieuchwytnej, wieloaspektowej natury przedstawionej rzeczywistości z kątów i pozycji, których nie jesteśmy w stanie zobaczyć w całości w jednym momencie” – napisał autor w swoich Notatnikach fotograficznych z lat 1984–1985.

UCZESTNICY:  Szymon Banasik / Dariusz Czapla / Oliwier Dubiel / Barbara Głodek / Justyna Jasica/ Kordian Kloc/ Wiktor Kornaś / Grzegorz Kukla / Alicja Nowacka / Zofia Majer / Alicja Miszta / Kamil Myszkowski / Izabela Lechowicz / Łukasz Opaliński / Olek Orszulik / Patrycja Pawęzowska / Małgorzata Pióro / Martyna Sobczak / Mirosław Surzyn / Artur Turek / Aleksandra Wesołowska / Maciej Żak

 

Jiří Šigut to jeden z wybitnych artystów działających samotnie, którego twórczość wynika nie tylko z fascynacji tym, co dzieje się wokół niego, ale także z potrzeby ujawnienia innych spojrzeń na konstytucję zjawisk. Istotnym wymiarem twórczości autora jest bezpośrednia obecność w czasie, gdy samo dzieło sztuki powstaje i „utwierdza się” w horyzontach czasowych. Jego twórczość zaczyna pytaniem: Gdzie i dlaczego tutaj jestem? Na podstawie tego zasadniczego pytania sprawdza się autor i wybrane medium. Obecność artysty w środku procesów transformacyjnych koryguje tradycyjne utylitarne postrzeganie fotografii, jako narzędzia technicznej reprodukcji. Z drugiej strony, dla Šiguta unikalny zapis jest niezbędny jako zapis tego, czego doświadczył. Jego stosunek do przestrzeni i czasu ma charakter rytualny. Cyklicznie powtarzają się w nim kontakty z materią czasoprzestrzeni, która za każdym razem przybiera zaskakującą formę.

Petr Vaňous

 

Projekt Żywy Skansen Fotografii dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

FOTORELACJA Z WARSZTATÓW:

FOTORELACJA Z WERNISAŻU:

WGLĄDÓWKI PRAC: